Rättsprocess
Du är här: Start > Lättläst > Rättsprocess
Skriv ut: Ladda ner lättläst broschyr (öppnas i ny flik)
Efter att ett brott har skett blir det en rättsprocess. Det finns många steg i en rättsprocess.
Det första steget är att anmäla brottet till polisen.
Polisen bedömer om brottet ska utredas och börjar då en förundersökning.
Är det du som har blivit utsatt för brott kallas du för målsägande. Den som har begått brottet kallas för misstänkt.
Om du är kallad som vittne är det för att du har sett ett brott. Då behöver du berätta vad du såg. Detta för att polisen ska veta hur brottet gick till.
Rättegång

När förundersökning är klar bestämmer en åklagare om det ska väckas åtal eller inte. Det betyder att brottet ska bedömas i domstol under en rättegång.
Under rättegången bestäms det om den person som är misstänk för brottet ska dömas för brottet eller inte. Det bestäms också vilket straff personen får om den döms för brottet.
Är du kallad till rättegång kan det dyka upp många svåra ord. Du kan läsa vad de olika orden betyder i vår ordlista.
Råd och stöd
Att bli kallad till rättegång kan vara jobbigt. Vi kan ge dig information om hur en rättegång går till.
Vi kan ge dig råd och stöd under hela processen, oavsett om du är målsägande eller vittne.
Du kan alltid kontakta oss för hjälp.